Handelsbetingelser
På Unoliving har vi et stort utvalg av kvalitetsmøbler og her handler du enkelt og sikkert. Unoliving er en utelukkende nettbasert varehandel, hvilken gir noen klare fordeler. Med et stort profesjonelt logistikknettverk leveres varene direkte fra produsenten og hjem til deg. Mellomledd unngås, og møblene kan derved leveres til gunstige priser og med kort leveringstid. Fordi vi ikke er avhengig av en fysisk lagringsplass er vi også i stand til å levere et kontinuerlig voksende varesortiment, som du kan studere hjemmefra.
Følgende salgs- og leveringsforhold er gjeldende for kjøp av varer på levering til Norge. Merk at Unoliving kun leverer på fastlandet eller brofaste øyer. Der leveres heller ikke til Jan Mayen, Longyearbyen, Ny-Ålesund, Hopen, Sveagruva, Bjørnøya, Barentsburg og Svalbard.
Unoliving.no er eid og drevet av Unoliving A/S, CVR-nr. 34056099, Dalsagervej 25F, 8250 Egå, telefon 21 60 78 80.
Bestilling og betaling
Når du handler på Unoliving må du være 18 år eller eldre og kunne betale med et betalingskort vi aksepterer. Det er også mulig å handle med Klarna Faktura eller Klarna Delbetaling. Hvis du er under 18 år kan du kjøpe varer hvis du har fått en verges aksept, eller har en annen juridisk rett til å kjøpe. Alle varer er produsert med henblikk på bruk i private hjem.
Du velger de varene du ønsker å kjøpe og legg dem i handlekurven. Innholdet i handlekurven kan endres helt frem til selve bestillingstidspunktet.
Du kan betale med:
- Visa
- Visa Electron
- Mastercard
- Klarna Faktura
- Klarna Delbetaling
- Vipps
- Bankoverførsel
Du kan endre innholdet i kurven helt frem til du bekrefter og går til betalingssiden. Det er først når du har skrevet inn kortopplysninger at bestillingen sendes til oss. Hvis du har valgt bankoverførsel eller Klarna som betalingstype, blir ordren sendt gjennom uten at du skriver inn kortopplysninger.
Hvis du betaler med kort, skjer dette gjennom en sikker og kryptert forbindelse via SSL (Secure Sockets Layer), hvilket er garantien din for en sikker online handel. Det er Nets (tidligere PBS) som behandler betalinger for Unovling. Har du valgt Bankoverførsel som betalingsmåte, sendes bestillingen til oss uten at du oppgir kontoopplysninger. Beløpet skal overføres til oss før varen sendes. Ved bankoverførsel er du ikke beskyttet av innsigelsesordningen. Alle prisene på Unoliving.no er i norske kroner inkl. moms. Alle prisene er dagspriser og oppdateres løpende. Vi tar forbehold for utsolgte og utgåtte produkter samt prisfeil.
Bestillingsvarer
På bestillingsvarer betales det fulle beløp ved bestillingen, og du kan innen for fire kalenderdager etter bestillingen annullere eller endre din bestilling, helt eller delvist, uten betingelser og omkostninger.
Hvis du velger å annullere eller endre bestillingen etter fire kalenderdager, vil vi avregne et avbestillingsgebyr på 25% av den avbestilte vares pris. Dette forekommer kun på bestillingsvarer, ettersom produktet utelukkende produseres etter bestilling. Gebyret skal dekke deler av de administrative omkostningene som vil være ved å avbryte en igangsatt produksjon.
Kvittering for mottatt bestilling og ordrebekreftelse
Umiddelbart etter du har bestilt en vare mottar du en ordrebekreftelse på e-post, hvor vi skriver at vi har mottatt bestillingen din. Etter få dager sender Unoliving.no en «Ordreoppdatering» på e-post med forventet leveringsdato. Hvis du ikke mottar ordrebekreftelsen kort tid etter du har sendt ordren, bør du sjekke «Søppelpost», eller «Uønsket post». Hvis du ikke finner den der heller, kontakt vennligst Kundeservice slik at vi kan verifisere e-post-adressen din.
365 dagers åbent kjøp
Når du handler på Unoliving kan du uten grunn angre ditt kjøp innenfor 365 dager. Det eneste du behøver er å gi oss beskjed om at du angrer kjøpet, og deretter returnere varen til oss. Dette kan du gjøre ved å sende oss en e-post på kundeservice@unoliving.no eller ringe på 21 60 78 80.
Din returrett på 365 dager gjelder fra den dagen du har mottatt varen/varene. Hvis fristen utløper på en helligdag, lørdag, nasjonaldag, juleaften, eller nyttårsaften blir fristen forlenget til den følgende hverdag. I tilfelle flere varer er bestilt på én ordre, men levert enkeltvis, eller en vare leveres i flere partier, gjelder perioden fra du har mottatt siste vare eller parti.
Hvis du angrer kjøpet må du sende eller levere varen til oss i originalemballasjen uten unødig forsinkelse, senest 365 dager etter du har gitt oss beskjed om dette.
Du må etter at du har mottatt varene håndtere dem på en slik måte at du kan fastslå varetype, egenskaper og funksjon. Hvis verdien på varen er forverret, dvs. at varen har vært brukt, montert, eller på annen måte ikke kan betraktes som ny, kan du risikere å miste kjøpsbeløpet helt eller delvis. Dette er også tilfellet hvis originalemballasje mangler eller er skadet.
Du skal selv betale returfrakten for angret kjøp og du betaler samme beløp som det kostet å motta varen. Det er også mulig å returnere varen til vår returterminal i Vestby, etter avtale med vår kundeservice. Afhentning foregår på samme andresse som varen ble avlevert på. Beløpet for returfrakten vil bli trukket fra beløpet som refunderes for ordren.
Levering og fragt
Vi samarbeider og sender alle bestillinger med transportøren Collicare.
Den forventet leveringstiden er 2-8 uker, kommer an på hvilken produkt det er. Vær oppmerksom på at varer på samma bestilling, kan leveres med ulike datoer, da varene kan komme fra forkjellige leverandører. Om det blir en forsinkelse, blir du hurtigst mulig informert via mail med en ny leveringsdato.
1-4 hverdager etter bestilling får du en forventet leveringsdato, som sendes til deg på e-post.
Så snart din ordre er ankommet den lokale terminalen, så får du em SMS-advisering med en leveringsdato. Om leveringsdatoen ikke passer, så har du mulighet for å en ny dag, ved å besvare SMSen. Levering kan bestilles opp til 4 dager etter at du har mottatt SMS-advisering uten bekostning. Om leveringen bestilles til en senere dato enn dette, så vil det påløpe en ekstra avgift for lagerleie på 599 kroner.
Kontrollere alltid emballasje for synlige skader når du mottar varer fra transportøren. Om det finnes synlige skader er det viktig at du melder det direkte til sjåføren ved mottakelse av leveringen.
Hvis du ikke er på leveringsadressen på det avtalte tidspunktet, og det ikke er avtalt at varen skal stilles på leveringsadressen, vil leveringsbudet ta ordren med i retur og en ny leveringsdato vil bli avtalt med deg.
Fraktprisen er en fast avgift som bestemmes ut fra ditt postnummer og er uavhengig av mengden du kjøper. Så snart du skriver inn ditt postnummer i kassen, så får du angitt fraktprisen til deg.
Transportskader
Skulle du mot forventning motta en transportskadet pakke eller du opdager en skade på produktet. Skal det anmeldes innen for 24 timer, fra motakelse av pakken. Anmeldelsen skal sendes via mail.
Send følgende information til kundeservice@unoliving.no
- Ordre nr.
- Hvilke deler der er skadet
- Beskrivelse av skaden
- Foto av emballasjen utvendig
- Foto av emballasjen innvendig
- Foto av selve skaden
Mottar du en pakke med synlige skader, opfordrer vi deg til å nekte mottakelse eller motta med forbehold. Nektes mottakelse returneres pakken til oss hvor vi opretter en sak hos transportøren.
Returnering
Unoliving sørger for at varen blir hentet hvis det har forekommet en produktskade, feillevering eller angretkjøp. Varen skal alltid være forsvarlig pakket i originalemballasjen. Du har selv ansvar for varen inntil vi mottar den. For å være på den sikre side, kan det være en god ide å ta et bilde av varen og emballasjen innen returforsendelsen.
Varen hentes alltid på leveringsadressen du anga ved bestilling.
Hvis du angrer et kjøp og ønsker å levere varen tilbake, må du selv betale utgiftene for dette. Unoliving.no hjelper med å hente varen hos deg. Etterfølgende trekkes fraktkostnadene fra det beløpet du får retur. Hvis et kjøp er et tvunget angrekjøp – f.eks. for lite plass i oppgangen, ikke plass til å få varen inn gjennom døren eller lignende – blir du som kunde belastet for både levering og den etterfølgende returfrakten.
Hvis henting ikke er mulig på den avtalte datoen, f.eks. hvis varen ikke er tilgjengelig, ikke er demontert, hvis varen har vært montert, eller hvis adgangsforholdene ikke er i orden, blir du belastet som hvis hentingen hadde skjedd.
Tilbakebetaling
Når vi har mottatt varen, sjekker vi den og du får tilbakebetalt det du har betalt til oss da du handlet– minus ev. fraktkostnader og verditap (les mer under «Merk»). Beløpet betales tilbake til samme betalingsmiddel du betalte med da du kjøpte det. Hvis du f.eks. har betalt med kort blir det betalt tilbake til samme kort.
MERK:
Du risikerer å miste kjøpsbeløpet ditt, helt eller delvis hvis verdien på varen er forverret pga.:
1. Du faktisk har brukt varen.
2. Den er skadet da du hadde ansvar for den.
3. Du har håndtert varen på en annen måte enn nødvendig for å fastslå varetype, egenskaper og funksjon.
4. Originalemballasje mangler, eller er kraftig skadet.
Reklamasjon
Kjøpet ditt er omfattet kjøpsloven, og her under mangelreglene. Det betyr at du enten får en mangelfull vare reparert, byttet, eller til nedsatt pris, alt etter den konkrete situasjonen – innenfor 24 måneder. Hvis hverken reparasjon, ombytting, eller avslag kan hjelpe på problemet, gis pengene tilbake mot returnering av produktet. Det er selvfølgelig et krav at reklamasjonen er berettiget og at mangelen ikke er oppstått som følge av feilbruk, eller annen skadelig adferd.
Merk at alle varer er produsert med henblikk på bruk i private hjem.
Ta kontakt med oss innenfor "rimelig tid"
Du må reklamere innenfor «rimelig tid» etter du har oppdaget mangelen. Vi anbefaler at du reklamerer raskest mulig, og innenfor to måneder etter feilen er oppdaget. Alt ettersom hvordan den konkrete situasjon er, vil du motta videre instrukser.
Ved berettiget reklamasjon refunderer vi rimelige fraktkostnader.
Hvis reklamasjonen er berettiget refunderer vi selvfølgelig de rimelige fraktkostnadene for å sende varen i retur til oss. I motsatt utfall må du selv stå for alle utgifter til transport. Her gjelder våre fraktkostnader til returnering etter undersøkelse, akkurat som at vi kan belaste deg et beløp for å undersøke varen.
Husk at varen alltid må sendes i forsvarlig emballasje. Du har selv ansvaret for pakken/varene til de er mottatt hos oss. Ta ev. et bilde av varen og emballasjen før du sender den i retur.
Persondata
For å handle på Unoliving, må du minimum opplyse:
• Navn
• Adresse
• E-post
• Telefonnummer
Dataene blir lagret sammen med opplysninger om hvilke varer du har kjøpt i 5 år, fra utgangen av det regnskapsåret opplysningene vedrører, Jf. Bokføringsloven § 10, hvoretter opplysningene slettes.
Hvis du på tidligere tidspunkt har opprettet en bruker til webshoppen vår for å bruke selvbetjeningen, blir de personlige opplysningene dine og ordreinformasjon ikke slettet med mindre du ber oss om det.
Opplysninger blir ikke gitt videre eller solgt til tredjepart med mindre dette skjer i forbindelse med omstrukturering, eller et helt eller delvis salg av virksomheten. En slik ev. situasjon skjer i overensstemmelse med den gjeldende persondataloven.
Som kunde kan du få innsikt i hvilke dataregistreringer vi har om deg. Du kan gjøre innsigelse mot en registrering i henhold til reglene om dette i loven om behandling av personopplysninger. Henvendelse i forbindelse med dette rettes til Kundeservice.
B2B – spesielt om forretningskunder
Ingen returret på varer solgt til forretningskunder.
Reklamasjon og mangler
Ved levering skal kjøper straks foreta en slik undersøkelse av det solgte som ordentlig forretningsbruk krever. Hvis kjøper vil gjøre oppmerksom på en mangel, skal kjøper straks gi selger besked. Såfremt kjøper har oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen og ikke reklamerer som anført, kan kjøper ikke senere gjøre mangelen gjeldende. Selger kan fritt velge å avhjelpe mangelen eller foreta omlevering. Såfremt selger anmoder derom, skal kjøper umiddelbart etter reklamasjonen, for kjøpers regning og risiko, returnere den angivelige mangelfulle vare til selger i original emballasje. Selger forbeholder seg rett til kun å mottake den angivelige defekte del.
Reklamasjoner på mangler og brudd forårsaket i forretningskontekst aksepteres ikke.
Vi forbeholder oss rett til å annullere en handel, hvis det er opplyst feil priser på hjemmesiden, da disse er automatisk beregnet. Samtidlig forbeholder unoliving.no seg rett til å begrense antallet av solgte enheter til særlig markedsført pris, da vi altid vil prioritere salg til private.
Mailen som mottakes etter at en ordre er gjennomført er dermed bare en kopi av handlekurven,og ikke Unoliving.no aksept for at transaksjonen blir fullført.
Immaterielle rettigheter
Enhver leveranse av produkter skjer med respekt av de pågjeldende produsentens immaterielle rettigheter og selger er uten ansvar av noen art for kjøpers handlinger i strid med disse rettigheter.
Ansvarsbegrensning
Et krav om erstatning til selgeren kan ikke overstige fakturaen av den solgte varen,med mindre annet er påkrevet av norsk lovs obligatorisk produktansvarsregler .Selger frasier seg ethvert ansvar for tapte data.Dette gjelder også innlevering av produkter til reparasjon.Kjøper er ansvarlig for å sikkerhetsskopiere alt eksisterende materiale på innsendte produkter.
Eiendomsforbehold/Bevaring
Selger forbeholder seg retten til eierskap av leverte varer til full oppkjøpspris inkludert leveransekostnader og eventuelle renter og kostnader er fullt betalt. Kjøper forplikter seg til å holde leveransen forsikret og skadefri til kjøpesummen er betalt.
Informasjonskaplser (Cookies)
Ved å benytte Unoliving godtar du, at vi bruker cookies. En cookie er en lille datafil, som vi legger på din computer for å kunne holde styr på, hva som skjer under ditt besøk og for å kunne gjenkjenne computeren. En cookie er ikke et program og inneholder ikke virus.
Lovvalg og konflikter
Kjøp av varer på Unoliving er underlagt norsk rett. Enhver tvist avgjøres av de ordinære norske domstoler.
Klagetilgang
Oppstår det problemer, eller tvister som vi ikke lykkes å løse, anbefaler vi at du henvender deg til Forbrukerombudet, www.forbrukerombudet.no eller Sandakerveien 138, 0484 Oslo, tlf. 23 40 06 00. Vi følger alltid deres anbefalinger. Du kan også benytte deg av en online tvisteløsning for klagesaker som finnes tilgjengelig på EU-kommisjonens nettsted: http://ec.europa.eu/odr. For informasjon om hvilke rettigheter du som har som konsument, anbefaler vi deg å besøke Forbrukerombudets nettside www.forbrukerombudet.no/ehandel.